Av Stian Mork
18.08.2016
Pokémon Go går nå som er farsott verden over. Mange har tatt bena fatt for å fange flest mulig av disse små digitale skapningene.
Mange har latt seg imponere av AR (Augmented Reality) funksjonen som finnes i spillet. Det er denne som gjør at man kan se de digitale figurene i omgivelsene rundt seg og på den måten kombinere den virtuelle og virkelige verden.
Visste du at vi også har denne funksjonen i appen for eDrawings? Den har faktisk vært tilstede i programmet helt siden 2013.
Pikachu modell: https://grabcad.com/josue-3
Generelt kan AR applikasjoner deles inn i to kategorier:
- Markør-basert/bilde gjenkjenning
- Lokasjon (eller GPS)-baserte applikasjoner.
eDrawings Appen benytter Markør-basert AR-teknologi. Markøren har et unikt mønster (i form av en QR kode). Denne informasjonen benyttes til å skalere, lokalisere og orientere visningen av en virtuelle modellen i de virkelige omgivelsene. Når man beveger kameraet så vil størrelsen, lokasjonen og orienteringen av objektet endre seg.
AR er tilgjengelig i versjonen av eDrawings appen for (Android og iOS).
Så, hvordan benytter vi AR i eDrawings?
- Åpne ønsket modell i eDrawings Appen.
- Trykk på AR knappen til venstre på skjermen.
- I vinduet som dukker opp, velg Get Marker.
- Du får da opp en QR kode. Denne kan enten sendes på epost, skrives ut på ark, eller man kan benytte en annen digital enhet for å skanne koden direkte på skjermen.
- Man har da mulighet til å zoome, rotere, panorere, seksjonere og måle på 3D modellen i AR modus.
I tillegg til at dette er en spennende og innovativ måte å presentere sine produkter på, så er det også særs nyttig innenfor arkitektur, konstruksjon og design hvor det er hendig å kunne plassere strukturer inn i virkelige omgivelser før de fysisk bygges.
Her er en video som viser eDrawings og AR i bruk.
Om du som meg synes dette er spennende teknologi, så løp til nærmeste nettforhandler og skaff deg din versjon av eDrawings appen i dag.