Av Tony Melkild
04.05.2017
I de fleste tilfeller så ser vi imperiets Tie Fighters utkjempe intergalaktiske stjernekamper i rommets vakum mot sine erkefiender, nemlig rebellene i sine X-Wings. Men hva skjer mon tro, om vi jordlinger entrer kampen på rebellenes side, og det ender med dogfights mano-a-mano i jordens atmosfære? Svaret finner vi selvfølgig vis med SOLIDWORKS.
På semivitenskapelig vis så henviser vi til denne Quora-tråden som sier at selv om jagerfly på sekstitallet hadde muligheten til å fly i hastigheter over 1.5 mach, så gjorde de det ytterst sjelden. Dette var grunnet en kombinasjon av manøvreringshastigheten og ikke minst pilotenes evne til å se motstanderen i dogfights. Nå utelukker vi selvsagt alle de flotte elektroniske hjelpemidlene som har dukket opp i ettertid.
Oppsett av SOLIDWORKS Flow Simulation studie
Med full tillit til ovennevnte kilde har vi satt opp et CFD-studie i SOLIDWORKS Flow Simulation for å teste «lift» og «drag» for F-16 sammenlignet med det vi kaller Darth Vaders Tie Fighter. Påstanden vår er her at den aerodynamiske utformingen av Tie Fighters muligens vil slite med å fly særlig godt i dogfights tett på landjorda, og at menneskeheten således vil beseire Darth Vader med en middels pilot. Veldig likt Will Smith i Independence Day.



Lift og drag
Så hva er «lift» og «drag»? Jo, lift er løftekraften som typisk vingene til et fly gir når flyet kommer opp i en viss hastighet. Altså kraft opp. Dette løfter flyet og lar det holde seg svevende, såfremt løftekraften er større enn tyngdekraften. Vi har her kjørt analysen helt ned i 100 km/t, noe som nok ikke er reelt da løftekraften nok er for liten til å la et F-16 på rundt 10 tonn ta av fra rullebanen. Men her spiller mange parametere inn, og bare ved å få løftet nesen på flyet så vil piloten kunne øke løftekraften mye.
«Drag» på sin side er summen av krefter som virker på et legeme mot strømningsretningen. Luftstrømmen i dette tilfellet skaper et varierende overflatetrykk, og summen av dette gir «drag», hvis man skal si det enkelt. For å komplisere dette videre så vil man i mange tilfeller også måtte inkludere en dimensjonsløs konstant i beregningen av drag som tar høyde for objektets form med tanke på friksjon mm.
Men siden dette er en ren sammenligningsanalyse, og forskjellene viser seg å være nokså så store, så har vi bestemt oss for å ikke ta noe dypdykk ned i formelverket. Beklager.
Resultat


Resultatene taler for seg selv, og vi kan med stor sikkerhet anta luftherredømme på egen jord.
Darth Vader, May the Fourth be with you.