
Technical Specialist – Norge
Det kan være svært utfordrende å holde oversikt over design av produkter og filer. Det har seg slik at samarbeid rundt design ikke bare er fordelaktig, men også nødvendig. Alle gjør sitt beste, og spiller hverandre gode under produktutviklingsprosessen. Risikoen er imidlertid at det kan føre til at ting blir litt kompliserte. Det skal ikke mye til før det blir vanskelig å holde oversikt over justeringer og utviklinger. Hvem gjorde hva, og når gjorde de det? Hva er det som allerede er gjort, og hva står på vent? Vi er avhengige av verktøy som muliggjør design og samarbeid, og som bidrar til at vi klarer å holde oversikt over prosjektene våre og spore endringer. La oss ta en titt på hvordan vi kan forenkle denne prosessen.
Det er viktig for både ledelsen og de ansatte i et konkurransedyktig selskap at de holdes informert om statusen til ulike prosjekter. Det er også viktig at denne informasjonen er lett tilgjengelig, og kan vises på måter som gir mening for alle interessenter.
I tillegg til alle nødvendige verktøy for design og samarbeid, tilbyr den skybaserte plattformen 3DEXPERIENCE flere flotte funksjoner du kan bruke til å vise og få tilgang til informasjon. Disse funksjonene hjelper deg holde deg oppdatert på dataene bedriften din jobber med, i tillegg til tidligere data. Plattformen gir også en oversikt over hvilke endringer som skal utføres på et produkt.
Alternativer for alle typer innhold og filformater
Kort fortalt kan du raskt få tilgang til masse informasjon i alle typer innholds- og filformater, enten det er 3D-data, MS Office-dokumenter, PDF-filer eller andre filformater.
Filene kan forhåndsvises og interrogeres på ulike måter, og du kan blant annet sammenligne et dokument med andre revisjoner og spore endringer.
Når du har gjennomgått innholdet, kan du svare til den korrekte brukeren eller gruppen enten ved å legge inn en kommentar direkte på innholdet, eller legge inn en sporet endring som kan publiseres til selskapets Community på plattformen og deles med teamet ditt.
Webinar: 3DEXPERIENCE Platform – Cloud Based Project Management
Visuelle, fargekodede fremstillinger
I dag skal vi se på hvordan du raskt kan se viktig informasjon fra en modell ved bruk av farger. Ved å bruke en allerede satt opp funksjon, kan du fargekode metadataene til de ulike komponentene til produktet ditt, og denne visuelle analysen gjør det mulig for deg og raskt se viktig informasjon. Den er enkel å sette opp, og enkel å bruke.

På bildet over ser vi en assembly som inneholder omtrent 300 deler. Disse delene har ulike statuser som gjenspeiler hvor de befinner seg i produksjonsprosessen akkurat nå. Noen av delene har statusen Released, andre har statusen Work og noen er Frozen – en tilstand som indikerer at noe venter på godkjenning.

Fargene lar deg raskt få en oversikt over hvilken status de ulike komponentene har. Du kan skjule/vise komponenter, eller eksplodere dem og se på de individuelle delene om du ønsker det. Det er også mulig å dele opp assemblyen slik at du får sett hva som befinner seg på innsiden. Du har rett og slett tilgang til alle interrogeringsverktøyene du kan få bruk for på ett sted.

Jeg har satt opp denne ved bruk av tagging-funksjonene på 3DEXPERIENCE-plattformen, der det er mulig å spesifisere hva som vises på skjermen, og hvordan det vises.
I 3D Play-widgeten – der du kan forhåndsvise filer – har du også mulighet til å filtrere ut innhold eller bruke visse fargeregler på metadata som på bildet vist over.
Les mer: 3DEXPERIENCE – Produktutvikling og samarbeid i skyen
Samarbeid – klappet og klart
Disse funksjonene er tilgjengelige uten forhåndsprogrammering, og krever kun at et produkt er lastet opp til plattformen, f. eks. fra SOLIDWORKS av en bruker som har tillatelse til å gjøre det.
Alle i bedriften som kan se dataene, kan også interrogere modellen slik at de holder seg oppdatert på eventuelle endringer. Eller som i dette tilfellet – ser statusen til hver komponent. Hvis det er ønskelig å inkludere eksterne partnere i prosjektet, kan du også gjøre det da lisenser kan lånes ut utenfor bedriften.
Alle funksjonene som vises her er tilgjengelige på 3DEXPERIENCE-plattformen i Collaborative Industry Innovator-rollen. Det er nødvendig med verktøyene i Collaborative Designer (SOLIDWORKS-rollen) for opplastning av SOLIDWORKS-filer.
Disse funksjonene gir deg mer informasjon om dataene dine enn tradisjonelle verktøy. Det sørger for at de som tar del i prosjektet holder seg informert, og bidrar til at du tar bedre, informerte avgjørelser. Dette minimerer risikoen for designfeil.
Ønsker du å lære mer om funksjonene og verktøyene på 3DEXPERIENCE-plattformen? Ikke nøl med å ta kontakt med oss – og vi hjelper deg!

Innovering i sanntid
Hvordan kan produsenter sørge for at medlemmer av teamet kommuniserer og innoverer – i sanntid? Få svarene i denne E-boken!