Bedriftslederne rundt om i verden er enige: Innovasjon er viktig, men et konsept som er vanskelig å definere. Det blir heller ikke enklere med obskure definisjoner som «innovasjonsprosessen» eller «endring av noe etablert ved å introdusere nye metoder, idéer eller produkter».
Her i PLM Group definerer vi innovasjon som det å «gjennomføre en idé som omhandler en spesifikk utfordring, og skaper verdi, både for bedriften og kunden». Det er mange måter vi får deg til å innovere på, men for å komme til en felles forståelse av dette, er vi nødt til å se på de ulike typene av innovasjon – og legge til grunn at det dreier seg om mer enn og bare utvikle et nytt produkt.
Hvordan vi innoverer er like viktig som hva vi innoverer. Og hvordan tar utgangspunkt i mennesker. Hvis man har riktig team er det få ting som er umulige, og geniale innovasjoner kommer til liv når mennesker jobber sammen. Innovasjonen stammer nemlig fra deg, og den innovative kulturen du skaper innad i din bedrift. Det er verdiene, atferden og handlingene til dine ansatte og kollegaer som driver innovasjonen fremover, og det handler om å oppmuntre og tilrettelegge for at den skal slippes løs. Det er ikke nok å kjøpe ny programvare eller 3DEXPERIENCE-plattformen og håpe at den vil øke kreativiteten, effektiviteten og samarbeidet.
Innovasjonsstyring – lag en kultur basert på innovasjon
Selv om struktur kan bidra til å oppnå forventede resultater er det viktig å huske på at veien til innovasjon ikke går rett frem.

En typisk modell for innovasjonsstyring starter med menneskene, kulturen og virksomheten. Deretter kommer idéene, utvalget og implementeringen – før du til slutt har din innovasjonsstrategi. Alle disse faktorene er viktige for å tilrettelegge for innovasjon, men prosessen i seg selv vil se alt annet enn organisert ut.
Dette organiserte kaoset kan forklares av Team Dimensional Profile (TDP). Den starter med menneskene, og fokuserer på deres roller og styrker. Som leder kan du bruke denne modellen til å sikre at menneskene rundt deg gjør det de liker å gjøre og er flinke til i et organisert miljø. Til gjengjeld vil de sørge for innovasjon innen prosesser, produkter og tjenester innad i organisasjonen.
TPD identifiserer fire ulike tilnærminger til arbeid:
- Konseptuell – arbeider med nye idéer og alternativer til dem
- Spontan – bygger opp uventede forbindelser og bryter barrierer
- Normativ – knytter idéer sammen med praksis
- Metodisk – dokumenterer og organiserer
I mellom disse tilnærmingene er det ikke uvanlig at mennesker går inn i roller, eller kategorier, som korresponderer med deres arbeidsmetode.
Forklart: fem roller i Team Dimension Profile
En Creator ser etter utradisjonelle idéer de kan utvikle. De er ikke redde for å gjøre feil eller mislykkes. Creators begrenses sjelden av regler.
En Advancer anerkjenner nye idéer og alternativer, men kan også utvikle eksisterende idéer. De liker å planlegge nøye, og benytte seg av tidligere erfaringer. Det er vanlig for en Advancer å tenke og handle utenfor regelverkets rammer.
En Refiner stiller spørsmål ved idéer. De analyserer og bruker metodologiske fremgangsmåter for å se etter feil. En av styrkene til en Refiner er å re-evaluere idéer og finne alternativer. Målet er alltid vellykkede utfall.
En Executor følger opp teamets mål og visjoner. De implementerer felles idéer og løsninger, og planlegger nøye. De streber etter kvalitet og presisjon, og lar andre kontrollere teamets arbeid. I tillegg er de fornøyde når sluttresultatet stemmer overens med den opprinnelige idéen.
En Facilitator befinner seg i midten av alle fire tilnærmingene. De fokuserer på bidraget og utviklingen til alle medlemmene av teamet. En Facilitator følger hele innovasjonsprosessen fra begynnelse til slutt, der de veileder og støtter oppunder samarbeid innad i teamet. De sikrer at alle jobber sammen ved å koordinere og balansere teamet.
Det er sannsynlig at du allerede har mennesker som tenker på disse ulike måtene ansatt i din virksomhet. Rollen din som leder er å fremme disse personlighetene ved å tilrettelegge for samarbeid gjennom digitalisering. Én måte du enkelt kan oppmuntre til samarbeid er ved å skape møtepunkter. Ta for eksempel 3DEXPERIENCE-plattformen – et økosystem for innovasjon – der alle kan bidra til ulike prosjekter. Plattformen kan ses som et møtepunkt, der innkjøpsteamets Advancer kan samarbeide med designteamets Creator. Samarbeidet mellom alle de ulike rolletypene på teamet ditt vil da føre til enda mer innovasjon for virksomheten.
De ti ulike formene for innovasjon
Når din virksomhet kan utnytte potensialet til samarbeid gjennom digitalisering, kan medlemmene av teamet bruke styrkene sine til å innovere. For innovasjon er ikke én enkelt prosess, og heller ikke de nye produktene som utvikles. Den kan foregå i hele virksomheten og i virksomhetens funksjoner. Doblin’s Ten Types of Innovation har laget et rammeverk der nye muligheter kan identifiseres, og eksisterende forretningsmodeller kan formes slik at de blir profitable og bærekraftige. De ulike formene for innovasjon kan deles inn i tre underkategorier: konfigurasjon, tilbud og erfaring. Typene som ligger under konfigurasjon fokuserer mest internt og vender seg ikke ut mot kunder. Tilbud og erfaring er imidlertid kun fokusert utover mot kunder.
Kategorien Konfigurasjon
Innovasjonskategorien Konfigurasjon tar for seg profittmodell, nettverk, struktur og prosess.
1. Profittmodell – hvordan tjener du penger?
Alt for ofte glemmer vi å stille spørsmålstegn ved profittmodeller. Profittmodellerbasert på innovasjon utfordrer hva bransjen selger, hvor mye det koster eller hvordan man skaffer omsetning. Ved å implementere innovative profittmodeller kan du gjøre om det du selger til profitt, da det viser at du forstår hva kundene vil ha, og hvor nye muligheter for omsetning finnes.
2. Struktur – hvordan organiserer og koordinerer du talent og midler?
En innovativ struktur organiserer midlene til virksomheten på en ny måte. Disse midlene kan være materielle, menneskelige eller immaterielle – altså hvordan du styrer talentene rundt om i teamet ditt eller hvordan du reduserer faste kostnader i avdelinger som HR, R&D og IT. Dette vil igjen lønne seg, da du skaper et svært effektivt arbeidsmiljø og får mulighet til å rekruttere nye talenter.
3. Nettverk – hvordan samarbeider du med andre for å skape verdi?
Det er umulig å gjøre alt på egenhånd, men det skal du heller ikke måtte gjøre. Innovasjon innen nettverksbygging handler om å utnytte prosessene, tilbudene, teknologiene, kanalene og merkevaren til andre virksomheter. På denne måten kan du fokusere på styrken til din bedrift, og overlate resten til de som har de andre spesifikke styrkene. Det finness utallige muligheter for å samarbeide med andre bedriftspartnere eller til og med konkurrentene.
4. Prosess – Hvordan bruker du en signatur eller en bedre metode i ditt arbeid?
Innovasjon av prosesser ser på hvordan du skaper hovedtilbudene dine. Innovasjon her betyr en drastisk overhaling av marginer, økt effektivitet og rask tilpasning til forandringer. Dette er prosesser som har potensiale for å bli proprietære, og gir deg en fordel overfor konkurrentene i fremtiden. Det er din varemerkede måte å lage produkter på, som konkurrentene ikke kan repetere.
Innovasjonskategori: Tilbud
Innovasjonskategorien Tilbud tar for seg produktenes ytelse og produktenes system.
5. Produktenes ytelse – hvordan utvikler du særegne trekk og funksjoner?
Det er flere av oss som tenker at innovasjon handler om produktenes ytelse. Selv om dette er en viktig del av konseptet, er det viktig å huske på at det finnes ni andre former for innvasjon. Innovativ produktytelse tar for seg verdien, funksjonene og kvaliteten til det du tilbyr. Dette kan være helt nye produkter, eller allerede eksisterende produkter som har blitt oppdatert som fører verdi til din Product Lifecycle Management. I stedet for å fokusere på det å lage en litt bedre versjon av et produkt som leveres av dine konkurrenter, handler innovasjon i produktytelse om å skape en bærekraftig, langvarig konkurransefordel.
6. Produktsystem – hvordan skaper du komplimentære produkter og tjenester?
Innovasjon i produktsystemer tar for seg hvordan individuelle produkter og tjenester henger sammen. Denne kategorien ser på hvordan man kan skape verdifulle, sammenhenger mellom svært forskjellige tilbud. Disse innovasjonene hjelper deg deretter å bygge opp et miljø som engasjerer kundene dine og fører til at du skiller deg ut i markedet.
Innovasjonskategori – Erfaring
Innovasjokategorien erfaring tar for seg service, kanaler, varemerke og engasjement fra kunder.
7. Service – Hvordan støtter du oppunder og får frem verdien i tilbudene dine?
Innovasjon innen service fremhever bruken, ytelsen og verdien til produktene og tjenestene dine. Denne kategorien fokuserer på å gjøre det enkelt for kundene dine å prøve, bruke, få fordeler av og fikse feil i tjenestene og produktene du leverer. Alt for at kundeopplevelsen skal bli best mulig. Hvis du lykkes her, vil du sørge for at kundene dine blir engasjert på en måte som sørger for at de kommer tilbake for mer.
8. Varemerke – Hvordan presenterer du dine tilbud og virksomhet?
Hvordan vil du at ditt varemerke og innvasjoner innen teknologi skal huskes? Til syvende og sist er det slik at varemerket ditt påvirker hvor ofte kundene velger deg til fordel for konkurrentene dine. Varemerker gjør ofte lovnader for å tiltrekke kunder, og disse implementeres ofte gjennom kommunikasjon, markedsføring og samhandling gjennom service. Når det gjøres riktig, kan innovasjon innen ditt varemerke gjøre produktene eller tjenestene du leverer til noe ettertraktet. Innovasjon innen ditt varemerke sørger for at du skiller deg ut.
9. Kanaler – Hvordan leverer du tilbud til kunder og brukere?
Innovasjon i dine kanaler sørger for at du oppretter kontakt med dine kunder. e-Commerce er et godt eksempel på dette, men det er fortsatt slik at fysiske butikker spiller en viktig rolle for hvordan vi samhandler med våre kunder. Innovative løsninger bruker flere metoder som spiller inn på hverandre for å få produktene ut til kundene. Det viktigste er at du sikrer at kundene kan kjøpe det de vil, enkelt og budsjettvennlig.
10. Kundeengasjement – Hva gjør du for å skape verdifulle interaksjoner?
Kundeengasjement handler i stor del om å forstå kundene og bruke denne innsikten til å lage en meningsfylt kobling mellom varemerket ditt og dem. Dette kan være automatisering av prosesser, lage et felleskap eller en følelse av tilhørighet eller å gi varemerket ditt personlighet gjennom en konsekvent stemme.
Eksempler på innovasjon
Ekstern innovasjon er utviklingen av tilbud og produkter. Det er også hvordan kunder samhandler med din virksomhet og dets produkter.
Intern innovasjon er organisasjonsstrukturen, interne prosesser og hvordan virksomheten tjener penger. Dette er innovasjonen som muliggjør eksterne endringer.
Innovasjon gjennom digitalisering
De ti ulike formene for innovasjon kan effektivt finne opp hele virksomheten din på nytt. Du kan ta en titt på hvordan tilnærmingen til innovasjon fungerer internt, du kan bruke innovasjon til å analysere konkurransen eller bruke det til å finne tomrom du kan fylle og nye muligheter til å prøve noe helt nytt. Her hos PLM ser vi på innovasjon gjennom linsene digitalisering og bærekraftighet, for å utvikle ny teknologi i tillegg til å bygge opp en vellykket og langvarig virksomhet. Vi hjelper våre kunder komme i kontakt med mennesker, idéer, produktdata og løsninger gjennom én enkelt plattform: 3DEXPERIENCE.
En SaaS-basert plattform for innovasjon av produkter. Det gjør det mulig for alle som er involvert i et innovativt prosjekt å delta, designe, simulere og levere en uovertruffen kundeopplevelse. Økt samarbeid, forbedret utførelse og raskere innovasjon sørger for at produksjonsselskaper vokser og skaper enda mer profitt. Våre digitale løsninger for produktutvikling er den ultimate skreddersydde verktøykassen, som sørger for at du kan endre hele utviklingsprosessen.
Produktutvikling handler ikke bare om å lage det produktet kundene dine vil ha, men også om å få produktene ut på markedet raskere gjennom samarbeid og effektivitet. Additiv tilvirkning lar deg lage helt nye produkter, samtidig som du reduserer produksjonstiden og kostnadene i hele verdikjeden. Du kan bruke additiv tilvirkning til å finne nye muligheter for din virksomhet og redusere produksjonskostnadene.
Innovasjon starter med deg (og menneskene rundt deg)
Menneskene rundt deg vil føre til at du innoverer. Du har allerede Creators, Advancers, Refiners, Executors og Facilitators i hver eneste avdeling i din virksomhet. Det er opp til deg å sikre at de har de rollene som best passer dem, og at du tilrettelegger for et miljø som fokuserer på innovasjon. Virksomheten din vil innovere når det er et miljø der menneskene deler sine idéer, bygger på dem sammen og kan teste resultatene.
Det er gjennom samarbeid og eksperimentering nye idéer og tilnærminger får liv. Ved å gi de riktige verktøyene gjennom vårt 3D-øksystem – produkutviklingsløsninger, additiv tilvirkning og vår digitale innovasjonsplattform 3DEXPERIENCE – kan produksjonsvirksomheter forandre sinde eksisterende bedriftsmodeller til bærekraftige, langvarige modeller.
Bli kvitt din gamle teknologi, og ta i bruk en bærekraftig arbeidsflyt. PLM Group gir deg verktøyene, kunnskapen og inspirasjonen du trenger til å oppdage muligheter utenfor din fantasi. Helt enkelt: We make you innovate.
Ta kontakt for å lære hvordan du kan styre din virksomhet mot innovasjon.