For Whitepoint Optics er livet som en film – selskapet designer og produserer filmobjektiver for filmindustrien.
Whitepoint Optics startet fra et sidekick-prosjekt med nåværende produktsjef Jussi Myllyniemi, forklarer teknisk sjef og medgründer av Whitepoint Optics, Timo Alatalkkari: «Til å begynne med var ideen vår å lage en filmlinseserie for morselskapet Whitepoints produksjon. Forretningsområdet til vårt morselskap var filmindustri og postproduksjon. Vi skjønte raskt at produktet vi først utviklet for et lite prosjekt hadde et stort potensial i utlandet. Vi begynte å akselerere prosjektet kraftig til det punktet hvor vi var i stand til å produsere den første prototypen av vår fremtidige serie med linser i 2017. Peter Flinckenberg, en kinematograf med en Hollywood-karriere, var en av aksjonærene våre. Han spilte inn en film kalt Come Sunday for Netflix på den tiden. Jussi reiste for å møte ham i Atlanta hvor scenene ble spilt inn, og han tok med filmobjektivet vårt for Peter å vurdere og teste. Til slutt ble objektivet vårt brukt til å filme hovedscenen i den filmen, og vi kan konstatere at virksomheten vår startet fra dette øyeblikket. Vi grunnla Whitepoint Optics i april 2017; Jeg var den eneste designeren i begynnelsen, men vi ansatte en annen i løpet av samme år. Vi har nå totalt 20 ansatte, hvorav ti er linseteknikere, forklarer Timo.
Bilde i verdensklasse
Tilbudet til Whitepoint Optics består av to forskjellige produktfamilier. De har sin egen WPO-serie med linser som er basert på linseserien til Carl Zeiss. Den er designet for Hasselblad V-kamera som opprinnelig ble utviklet for reklame- og klesfotografering – Vogue, bare for å nevne én publikasjon. Whitepoint Optics bygget sitt eget produkt rundt denne linseserien; filmlinser er vanligvis basert på et råglass som den eventuelle filmlinsen er designet og produsert av. Den andre produktfamilien er hovedproduktet – gjenbrukslinser. ”Rehouse betyr i praksis at vi tar gamle filmobjektiver som fortsatt er i bruk, og vi konstruerer dem til en moderne kropp eller endrer gjeldende stillobjektiver for film. I utgangspunktet, ved rehousing, er produktet re-designet og ombygd slik at den eneste originale delen av linsen er råglasset. Vi sikter etter ultimat pålitelighet og funksjonalitet i alle produktene våre, noe som betyr at produktene våre må være holdbare, pålitelige og sikre at zoommekanikken ikke setter seg fast. Filmproduksjonen er dyr – vi kan enkelt beregne at én dags produksjon er verdt én million amerikanske dollar. Vi sikter mot nulltoleranse i produktene våre av en rekke årsaker, ikke bare kostnadsaspektet, forklarer Timo.
«Filmobjektivet er helt annerledes sammenlignet med et stillkameraobjektiv. Optikken fungerer på samme måte i begge, men filmobjektivet inkluderer positive feil og bluss. La oss forestille oss en tradisjonell Hollywood-scene; en mann rir mot solnedgangen i en westernfilm. Uten blussene i linsen ville denne scenen miste det magiske øyeblikket.»
Den blomstrende virksomheten til Whitepoint Optics ble i utgangspunktet skapt ut av ingenting. I dag er de blant de tre beste konkurrentene på markedet. «Vi har nådd vår nåværende posisjon ved å rendyrke kontinuerlig utvikling av våre design- og produksjonsprosesser. Designarbeidet må være smidig da produksjonsserien er kort. Mengdene i individuelt bygde modeller er relativt små, ca 10-30 stk per år. I optisk utstyr kan ikke standardkropper brukes – vi må designe alt for ett enkelt produkt. Selvfølgelig har vi noen generelle deler som passer med alle våre kroppstyper. Designet må reagere raskt på forskjellige endringer, fortsetter Timo.
Fra tegning til modellering – og inn i skyen
Whitepoint Optics brukte tidligere AutoCAD som designverktøy. Den første utfordringen med å bytte programvare var at tegnemiljøet endret seg til et designmiljø.
”Tidligere brukte vi AutoCAD og designprosessen var 3-4 måneder for en individuell mekaniker. Med SOLIDWORKS er designprosessen bare to uker, og det forteller mye om programvarens natur. Med SOLIDWORKS muliggjør verktøyene mange ting veldig raskt, selv om det krever en liten innsats å komme i gang. Etter å ha forstått hvordan SOLIDWORKS fungerer, har designarbeidet og innovasjonen blitt så mye enklere.»
Ved å bytte til SOLIDWORKS ble fasen med å tegne for hånd helt utelatt fra designarbeidet – programvaren gjorde det mulig å starte designet fra bunnen av. I tillegg til SOLIDWORKS, bruker Whitepoint Optics 3DEXPERIENCE-plattformen. Det er en nettleserbasert løsning som gjør det enkelt å lagre og dele data. Den skybaserte plattformen er tilgjengelig hvor som helst og praktisk talt på hvilken som helst enhet. Whitepoint Optics ønsket ett sentralt sted for lagring av data, og de allsidige verktøyene til 3DEXPERIENCE overbeviste dem om å investere. I tillegg er produktutviklingsprosessen enkel å overvåke ettersom alle produktrelaterte data, inkludert samtaler, er lagret på samme sted. På denne måten er viktige historiedata trygge.
”Vi deler planene våre med underleverandører og tilhørende stadier raskere og mer effektivt med 3DEXPERIENCE, og vi er i stand til å forbedre og øke samarbeidet. Den største grunnen til å velge 3DEXPERIENCE var at det ville hjelpe oss med å dele tegningene med underleverandører – løsningen er fleksibel og skalerbar, og den begrenser ikke våre egne handlinger.»
Bestillingene deres øker med rundt 30 % på årsbasis, og på grunn av det må de hele tiden forbedre sine egne prosesser. Ettersom datadeling og -håndtering utvikler seg fra hva det var tidligere, gir 3DEXPERIENCE Whitepoint Optics mer fleksibilitet i det de gjør.
I tillegg bruker selskapet 3D-printeren Figur 4 fra 3D Systems. De bruker skriveren hovedsakelig til å teste funksjonaliteten til prototypedeler og skrive ut individuelle produksjonsdeler, for eksempel lysporter. – Vi har også skrevet ut nye optiske celler for prototypetesting, og arbeidsflyten for idéutvikling har blitt kortere. «En del laget ved maskinering tar en uke å fullføre, mens en som er laget internt ved 3D-utskrift tar bare noen få timer,» forteller Timo.
PLM Group er med på innovasjonsreisen
Da AutoCAD ble sett på som et utilstrekkelig designverktøy, var det på tide å se etter en ny programvarepartner. «Jeg har vært både involvert og samarbeidet med ulike programvare- og tjenestemiljøer. Når jeg sammenligner min egen erfaring med PLM Group, kan jeg si at alt fungerer bra hos PLM Group. Bedriften har en god arbeidsatmosfære som igjen gjenspeiler deres prestasjoner. PLM Group jobber smidig med prosjekter og til nå har vårt samarbeid inkludert implementeringer av SOLIDWORKS, vårt 3D-printmiljø, og også 3DEXPERIENCE-miljøet. Jeg gir rett A på hvert prosjekt; gjennomføring, tidsplaner, gitte løfter og å holde dem har gått som forventet. Jeg kan ikke peke på en eneste feil som PLM Group har gjort, og dette styrker igjen min egen forståelse for å velge riktig partner», forklarer Timo.
Magiske øyeblikk også i fremtiden
Hvis virksomheten fortsetter å vokse som i de siste årene, fortsetter Whitepoint Optics å styrke sin markedsstatus blant verdens beste produsenter av filmobjektiver. Målet deres er å være verdens beste, og å eksportere kvalitetsprodukter med en viss finsk kultur.
«Det er klart at produktene våre er i verdensklasse, og vår måte å gjøre ting på har gledet våre partnere. I dag produserer vi rundt 300 filmobjektiver hvert år, neste år vil antallet være 450. Riktig administrert og markedsført kan selskapet vårt doble årsproduksjonen i løpet av de neste fem årene. De riktige designverktøyene støtter vår vekst videre. I tillegg er vi det eneste nordiske selskapet som produserer disse produktene for Hollywood – jeg vil si at akkurat nå ser fremtiden lys ut”, avslutter Timo.